Eerste verslagje - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Renate Wolters - WaarBenJij.nu Eerste verslagje - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Renate Wolters - WaarBenJij.nu

Eerste verslagje

Door: Renate Wolters

Blijf op de hoogte en volg Renate

21 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo allemaal!

Jullie hebben er even op moeten wachten.. maar hier is het dan, mijn eerste reisverslagje. Ik ben nu twee weken in het ongelofelijk mooie Zuid-Afrika en heb tot nu nog weinig tijd gehad om te schrijven.

Op donderdag 6 februari ben ik samen met Carmen aangekomen in Kaapstad. Na weken vol spanning konden we eindelijk onze thuis voor de komende maanden zien. Eenmaal aangekomen bij ons huisje, zijn natuurlijk onze kamers nog niet klaar (lees; bezet) maar goed, welkom in Afrika!

De eerste paar dagen hebben we vooral heerlijk vakantie gevierd en veel van Kaapstad gezien. We zijn naar Kaap De Goede Hoop gereden, pinguïns gezien, naar de mooie stranden geweest en heerlijk genoten van alle lekkere restaurantjes in buurt. Gedurende die dagen kwamen ook langzaam al onze huisgenootjes aan, drie Zuid-Afrikanen, een Franse en elf (!) Nederlanders.

Op maandag 10 februari begon mijn stage bij Beautiful Gate. De eerste week was vooral kennismaken met zoveel mogelijk mensen en Beautiful Gate op een lekker Zuid-Afrikaans tempo. In deze week heb ik ook kennis mogen maken met een heel andere kant van Zuid-Afrika dan het mooie Kaapstad. Beautiful Gate kan je vergelijken met jeugdzorg in Nederland echter, de verhalen die je hier tegenkomt zijn een stuk heftiger. Deze heftige verhalen gelden niet alleen voor de kinderen en de gemeenschap in de townships waar Beautiful Gate werkt. Dit geld ook voor bijna alle medewerkers, bijna iedereen heeft wel een of meerdere familieleden verloren aan de gevolgen van HIV/Aids. Op woensdag mochten ik en twee stagegenootjes mee op huis bezoek. We zijn bij drie families geweest met elk een totaal ander verhaal. Variërend van alcoholisme tot HIV/aids. Eenmaal terug op Beautiful Gate heb ik Brandon leren kennen. Brandon is een geweldig en intelligent jongetje die woont in het opvanghuis van Beautiful Gate, met een verhaal waar mening horror regisseur nog van schrikt.

Om af te kunnen schakelen van deze verhalen hebben we natuurlijk in het weekend flink gevierd dat we in Kaapstad zijn door vooral veel te braaien. Braaien is soort van BBQ alleen brengt iedereen zijn eigen eten mee en ja.. noemt iedereen hier het gewoon braai i.p.v. BBQ.

Mijn tweede, veel drukkere, stageweek zit er vandaag alweer op. Gelukkig zijn er veel leuke plannen dit weekend waar jullie in het volgende verslagje meer over horen!

P.S. Ik lees graag reacties :).

  • 21 Februari 2014 - 16:01

    Opa En Oma :

    Hallo Renate .We vinden het fijn dat je ons je verslagje stuurt . Bovendien vinden wij het een erg goed verslag. Wij kunnen ons indenken dat deze belevingen nogal heftig zijn .
    Maar het lijkt ons een hele ervaring.
    Gelukkig zijn er ook fijne dingen die je meemaakt en heb je goed weer . Hier is het nogal guur.
    Je hebt re nu al twee en een halve week op zitten van de zesentwintig . Wij tellen af .Soms zegen we tegen elkaar wat al Renate nu aan het doen zijn . Wij blijven dus toch bij je al is het veraf.
    Heel veel liefs van opa en oma.
    Daag


  • 21 Februari 2014 - 16:59

    Familie Douven:

    Hallo Renate, wat leuk dat verslag van jou! Wat is het daar mooi qua natuur, maar wat een hevige verhalen over het leven van de mensen daar! Hier zijn we ons aan het voorbereiden op de carnaval! Haha, pruik kopen, pekske oet de kas hoale, en kijken of we bog genoeg schminck hebben! Nee, hoor valt wel mee! De lente zet hier al goed door! Narcissen bloeien, de bomen krijgen blaadjesm de winter hebben we hier echt overgeslagen!
    Veel plezier, en we blijven je volgen hoor!!! Groetjes John, Joris, Sabien en Kitty

  • 21 Februari 2014 - 19:38

    Jolanda Stikkelbroeck:

    Hoi Renate,

    Leuk je eerste verslag, vooral blijven doen. We willen uiteraard al je verhalen lezen, zowel de leuke maar zeer zeker ook de verdrietige en emotionele verslagen. Door ze op te schrijven, schrijf je het misschien een beetje van je af en kunnen we je hier vanuit het "nu even niet"zonnige Zuiden een hart onder de riem steken.

    Dikke knoevel,
    Jolanda en de mannen

  • 21 Februari 2014 - 19:51

    Sandra :

    Hoi Renate Leuk verslag gelukkig dat je t naar je zin hebt geniet ervan groetjes

  • 21 Februari 2014 - 20:15

    Leonne:

    Hey meissie. Wat een toeval. Ik was vandaag begonnen aan een facebook bericht voor jou. Ik werd echter onderbroken en was het vergeten af te maken. En nu kom ik jouw verslagje tegen. Super! Ik moet nog sreeds wennen aan het idee dat je nu zo ver weg woont, maar ik ben blij om te lezen dat je het ondanks de heftige realiteit toch ook ontzettend naar je zin hebt. Aan de foto's te zien is het er idd prachtig. Ik kijk al uit naar je volgend verhaal. Heel veel liefs en een dikke kus en knuffel.

  • 21 Februari 2014 - 21:17

    Jasmine:

    Leuk verslag Renate! Ben benieuwd wat je nog meer gaat mee maken :D! Liefs xx

  • 21 Februari 2014 - 23:34

    Odie:

    Ook foto's voor mensen zonder Facebook, ja schat ze bestaan nog !!!
    Ondanks onze skypes en app's vind ik dit een geweldige aanvulling.

    Caspertje is net weg. Was erg gezellig met hem.

    Tot Skypes meissie.

  • 22 Februari 2014 - 18:50

    José:

    ha schaap, mooi om te lezen en te zien waar je mee bezig bent, daar in die geheel andere wereld. Wel een heel andere stage dan vorig jaar hier bij ons in Amersfoort. Vreemd om te beseffen dat jij op het strand bent, terwijl wij hier genieten van het schaatsen op de Winterspelen. Wel goed voor je om alles op te schrijven, want het gaat zo snel, en die vastgelegde herinneringen zijn belangrijk voor later.
    liefs, ook van Gunie,
    José

  • 23 Februari 2014 - 08:44

    Martine:

    Hee Naatje!

    Fijn om te horen dat je weer zo goed je draai hebt gevonden.
    Je verslag leest lekker weg. Wat een indrukken allemaal. Zo te horen kun je gelukkig alles goed delen met je nieuwe vrienden en samen gezellig afschakelen.
    Hier is het vandaag bijna net zo zonnig; goed voor de kinderoptocht.
    Ik kijk naar je volgende verslag en foto's uit. Ben je toch weer wat dichterbij.

    Dikke knuffel, Martine


  • 25 Februari 2014 - 09:11

    Dana:

    Hee Naatje!

    Eigenlijk wist ik alles al en heb ik de foto's al op fb zien langskomen maaaar: leuk geschreven! (:
    Het werk in Beautiful Gate lijkt me vooral erg mooi, zou ik zo doen!

    xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renate

Hallo allemaal, Ik ben vanaf 6 februari 2014 voor 5,5 maand in Kaapstad, Zuid-Afrika, voor mijn stage. Hier zal ik proberen eens in de zoveel tijd mijn ervaringen van deze geweldige plaats op te schrijven en te delen met jullie! Natuurlijk mogen jullie reacties plaatsen op mijn verhaaltjes! Maar mam (!) en andere spelling/Nederlands aanbidders, spellingchecks worden niet gewaardeerd :).

Actief sinds 21 Feb. 2014
Verslag gelezen: 579
Totaal aantal bezoekers 6305

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 13 Juli 2014

Stage Zuid-Afrika

Landen bezocht: