The summer is back! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Renate Wolters - WaarBenJij.nu The summer is back! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Renate Wolters - WaarBenJij.nu

The summer is back!

Blijf op de hoogte en volg Renate

08 April 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Alowa allemaal!

Het is alweer een tijdje geleden dat ik mijn vorige blogje heb geschreven...percies één maand. De tijd gaat zo snel hier! Ik heb nog maar 3 maanden te gaan en Casper komt over een week al hierheen. Ondertussen dacht iedereen hier dat de winter was aangebroken door de dagenlange regen en kou....maar sinds afgelopen weekend is de zomer weer terug! Het is hier weer volop 30 graden.

Het is een beetje veel om alles te beschrijven wat ik de afgelopen maand heb gedaan maar de hoogtepunten zal ik wel even beschrijven. Ik ben een weekendje weg geweest naar het Cedergebergte. Daar heb ik overnacht onder de sterren en de dag erna een hike gedaan naar de top. (zie foto's). Daarnaast heb ik nog twee andere hikes gedaan die ook ongelofelijk mooi waren, Elephants Eye en Crystal Pools. Helaas zijn er geen foto's van de laatste. Mijn camera heeft het na jaren trouwe dienst begeven... Verder heb veel feestjes gehad waaronder het One Color festival. Dit was op de dag dat de mensenrechten gevierd worden en staat natuurlijk in verband met de apartheid zoals de naam One Color (Een Kleur) al een beetje zegt. Tijdens dit festival mocht je met kleurpoeder gooien dus was iedereen op het einde alle kleuren van de regenboog.

Kleine update over de kinderen die bij Beautiful Gate wonen waar ik in mijn vorige blogjes over heb verteld. Het schijnt dat Brandon's biologische vader in Londen woont. Hij is een aantal weken geleden hier geweest en heeft besloten Brandon te adopteren. Dit betekend dat Brandon nu in Londen woont. Dit is natuurlijk een hele grote stap maar misschien wel net wat hij nodig heeft om zijn akelige verleden achter zich te laten. Daarnaast kan hij in Londen eindelijk naar school. De kleine Princess die hier is gebracht door de vader (zie vorige blog) is geadopteerd door de oma. De kans is groot dat er binnenkort nog een jongetje van 15 naar Beautiful Gate komt. Ik zat namelijk net voor een uurtje aan de receptie toen er door een vrouw gebeld werd met de vraag of wij plek voor hem hebben. De jongen schijnt mishandeld en seksueel misbruikt te worden. Natuurlijk wordt dit wel eerst verder uitgezocht.

Nu ik hier al een tijdje ben kom ik door gesprekken met lokale mensen steeds meer achter cultuur van Zuid-Afrika. Zo heeft een jongen van mijn stage verteld dat bruidsschatten onder de donkere bevolking nog steeds heel normaal zijn. Het is zelfs zo dat een stel niet mag trouwen wanneer de jongen geen bruidsschat kan betalen aan de familie van het meisje. Ook ben ik erachter gekomen dat niet iedereen in de townships straat arm is. Er wonen mensen die bijvoorbeeld arts van beroep zijn maar niet weg willen omdat ze dan hun familie in de steek laten. Religie speelt in en rondom de townships nog steeds een hele grote rol, ik word dan als niet-gelovige ook vaak niet-begrijpend aangekeken. Dit is te begrijpen wanneer je de verhalen hoort van deze mensen. Vaak is geloof hun enige bron van hoop. Een goed voorbeeld hiervan is GAPA. Dit is een "organisatie" waarin oma's zorgen voor de kleinkinderen omdat de volwassen kinderen (veelal) zijn gestorven aan HIV/Aids. Naast de zorg voor hun eigen kleinkinderen zorgen ze in de namiddag ook nog voor 200 kinderen uit de township tot de ouders of grootouders thuis komen van werk of werk zoeken. Én zorgen ze voor hun eigen inkomen op verschillende manieren. Op het moment dat een van deze oma's het even niet meer ziet zitten wordt er een bel geluid. Op dit teken begint iedereen te dansen en te zingen. Zoals je je kan voorstellen wordt deze bel vaak geluid.

Volgens mij begint mijn verhaal aan de lange kant te worden. Ik wil slechts nog een mededeling doen...Ik heb een kaartje voor Africa Burn!!!!!!!! http://www.afrikaburn.com/. Even voor niet-kenners, het is een geweldig festival. Zie link.

Tot snel weer! (Ik beloof dit keer geen maand...)

  • 08 April 2014 - 20:23

    Martine:

    Ha Renate,

    Bedankt weer voor het reisverslag. Fijn te lezen hoe het met jou en de kinderen gaat. Mooi om zo via jouw ogen een klein stukje voor mij onbekende wereld te mogen zien/lezen.
    De foto van One Color waar iedereen net strooit is echt te gek.

    Geniet maar verder van alle mooie momenten.

    Dikke knuffel,
    Martine

  • 09 April 2014 - 09:32

    Renate Wolters:

    Hee Martine,

    Wat leuk dat je altijd reageert, is echt heel leuk om te lezen!

    Ik heb de foto van One Color niet zelf gemaakt maar een huisgenootje. Ik weet zeker als Arno hier was hij zich helemaal had kunnen uitleven met fotograferen.

    Dikke knuffel!

    ps. Wil je als Daantje vrijdag thuiskomt haar een dikke knuffel van mij geven.

  • 09 April 2014 - 09:32

    Renate Wolters:

    Hee Martine,

    Wat leuk dat je altijd reageert, is echt heel leuk om te lezen!

    Ik heb de foto van One Color niet zelf gemaakt maar een huisgenootje. Ik weet zeker als Arno hier was hij zich helemaal had kunnen uitleven met fotograferen.

    Dikke knuffel!

    ps. Wil je als Daantje vrijdag thuiskomt haar een dikke knuffel van mij geven.

  • 09 April 2014 - 10:18

    Opa:

    Hoi Renate
    Bedankt voor je verslag . Wij , opa en oma , vinden het fijn om je belevenissen te ervaren.
    Hoewel wij eerst niet kapot waren van je reis vinden wij nu wel dat je enorme levenservaring op doet die je hier niet zou hebben gekregen. Het is goed dat je ook enkele feestjes mee kunt maken , zodat de boog niet altijd gespannen is. wij kijken alweer uit naar het volgende verslag.
    Heel veel liefs en een dikke kus van opa en oma.

  • 09 April 2014 - 10:56

    José:

    Ha schaap,
    leuk dat je weer eens in de pen geklommen bent! We keken er al naar uit. Mooi om te lezen dat het avontuur je nog steeds goed bevalt en dat je met verwondering naar alles kijkt .De foto's zijn echt prachtig... Heb je al een nieuwe camera gekocht? Of brengt Casper er een voor je mee :-) ? Geniet maar volop van deze unieke ervaring. Knuf van Gunie en José

  • 09 April 2014 - 19:04

    Odie:

    Mooi verhaal hoor. Dit maakt ons (papa en ik) steeds weer duidelijk dat de kleine Naatje alleen nog maar in centimeters bestaat.

    Fijn om jouw passie nog steeds te horen. De eerst helft zit erop, nog even daar met ons spook en dan mag je langzaam gaan werken aan je terugkomst.
    Maar tot dan, blijf vooral geniet van alles wat je ziet en doet !!!!

    Dikke kus

    Odie

  • 09 April 2014 - 21:21

    Theo:

    Prachtige foto's leuk verhaal, we zijn trots op onze telg. Op naar de volgende belevenissen.

    Dikke knuffel en kus

    Theo

  • 16 April 2014 - 21:57

    Jolanda:

    Hoi Renate,

    Ik vind het geweldig wat je allemaal mee maakt en met ons wilt delen. Ga vooral zo door. je Casper heb je inmiddels weer voor even in je armen gesloten.

    Dikke knoevel,
    De Kompeltjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renate

Hallo allemaal, Ik ben vanaf 6 februari 2014 voor 5,5 maand in Kaapstad, Zuid-Afrika, voor mijn stage. Hier zal ik proberen eens in de zoveel tijd mijn ervaringen van deze geweldige plaats op te schrijven en te delen met jullie! Natuurlijk mogen jullie reacties plaatsen op mijn verhaaltjes! Maar mam (!) en andere spelling/Nederlands aanbidders, spellingchecks worden niet gewaardeerd :).

Actief sinds 21 Feb. 2014
Verslag gelezen: 336
Totaal aantal bezoekers 6294

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 13 Juli 2014

Stage Zuid-Afrika

Landen bezocht: